Gumle, tygge, synke og IKKE galt i halsen?

11. oktober 2012

Alder:
7 mdr.

Gumle, tygge, synke og IKKE galt i halsen?

Hej Helen

Jeg skriver fordi jeg er enormt udfordret med vores datters overgang til grovere kost.

Hun vil enormt gerne, MEN moderen her er hunderæd for det!
Jeg har før givet hende et stort stykke blød fersken til at sutte på og hun elskede det, men hun gumlede/suttede et stykke af, som hun fik galt i halsen/i luftrøret og det var rigtig væmmeligt for os alle!
Netop den oplevelse gør, at jeg har rigtig svært ved at turde tage de næste skridt med hendes kost.

Hun får pt. al slags grød og mos, som hakkes groft og grøntsagsmos er tilsat grofthakket/skåret kød og ris.
Hun får agurker (med hul i midten) til at gumle på til hvert måltid.
Vi har forsøgt os med appelsinbåde (med skin), som hun sutter på med livets lyst. Det går lynhurtigt i stykker og hun bliver enormt sur og frustreret når jeg tager dem fra hende (det hjælper at give hende agurk umiddelbart efter så hun bliver beskæftiget igen).

Dertil har jeg forsøgt at give hende små bidder blød ananas og ærter. Her har hun ikke fanget, at det skal tygges og hun synker dem hele med et smertefuldt udtryk i ansigtet.

Derfor tænker jeg: Det er rigtigt, at jeg skal fortsætte med at gøre grød og mos gradvis grovere, for det gumler hun ...

Annonce

... på. For at stimulere gumleøvelserne yderligere skal jeg fortsætte med at give agurk til at gumle på til alle måltider og forsøge mig med de rugbrødsbjælker du anbefaler i 'Børn og mad'.

Dog er jeg i syv sind om hvad jeg ellers skal/bør.
Du skriver s.92 på den ene side "Giv barnet store frugtbåde og grøntsagsstykker, som det kan sidde med i hånden frem for små hapsere", men på den anden side skriver du senere på s.92 "Blød frugt og blødt brød i mindre bidder er gode øveklodser".

Jeg er virkelig meget i tvivl om jeg bør give hende store stykker, som hun kan øve sig på at gumle med (og der så alligevel kan gnaskes små stykker af der kan ryge galt i halsen) eller om jeg bør give hende de små bidder, som hun synker hele?

Kunne et næste skridt fx være blød banan skåret i skiver eller er vi ude i det bløde brød som nemt kan opløses i mundens spyt? Når vi taler små øveklodser, skal de så være som ærter eller større? Argh... Jeg er dybt frustreret og kan i virkeligheden godt se at jeg bare bør springe ud i det for hendes skyld.

Hvad er allermest babysafe?

Med venlig hilsen
Ditte

PS: Tusind tak fordi du altid skriver detaljerede svar! Vi sætter stor pris på din vejledning herhjemme!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor